جستجو

نحوه رجیستری گوشی در سامانه گمرک – جدیدترین روش

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-4woh0s’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

نزدیک به دو سال است که اجرای طرح رجیستر کردن گوشی آغاز شده است. از ابتدای اجرای این طرح شاهد تغییرات زیادی در بازار موبایل بوده ایم، که این تغییرات باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده است، حال با توجه به اهمیت بسیار بالای این طرح، لازم است که نحوه رجیستری گوشی را بدانیم.

در ادامه به معرفی، تغییرات و نحوه رجیستری گوشی اشاره میکنیم، با ما همراه باشید.

همچنین اگر در ارتباط با هزینه های رجیستر کردن گوشی مسافری نیاز به اطلاعات داشتید با مقاله دیگر ما همراه باشید.

طرح رجیستری چیست؟

همانطور که میدانید دولت برای جلوگیری از ورود غیر مجاز گوشی به داخل کشور، مباره با کالای قاچاق طرح رجیستری گوشی را به صورت یک طرح پیشنهادی اجرا کرد.

این طرح از تاریخ ۱۴ آذر ۹۶ برای آیفون و از ۱ اردیبهشت ۹۷ برای تمامی برند ها  اجرا شد، در ابتدای اجرای این طرح، مشکلات زیادی به وجود آمد و تنها نحوه رجیستری گوشی با مراجعه به دفتر گمرک و اراعه اطلاعاتی مانند شماره سریال گوشی و شماره سیمکارت بود.

چگونه متوجه شویم گوشی قابلیت رجیستر شدن را دارد؟

با شماره گیری #۰۶#* (ستاره مربع صفر شش مربع) داخل گوشی شماره سریال گوشی ظاهر میشود، این شماره باید با شماره روی کارتن گوشی تطبیق داشته باشد،

میتوانید با مراجعه با سامانه همتا و وارد کردن شماره سریال دریافت شده را در قسمت استعلام وارد کنید تا متوجه شوید که قابلیت رجیستر وجود دارد یا خیر!

یا میتوانید با گوشی شماره #۷۷۷۷* (ستاره هفت هفت هفت هفت مربع) را شماره گیری کنید و در قسمت استعلام، شماره سریال خود را وارد کنید و منتظر پیامک از سمت سامانه همتا باشید.

* اگر قابلیت ثبت وجود نداشته باشد گوشی یا تبلت شما بعد از یک ماه از کار خواهد افتاد. *

نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل:

برای رجیستر کردن گوشی موبایل شما باید اطلاعاتی اعم از شماره سریال، کد ملی، شماره پاسپورت، مبدا مسافر را داشته باشید، همچنین باید طی ۳ ماه اخیر سفر خارجه انجام داده باشید و طی یک سال گذشته، هیچ گوشی موبایل مسافری با کد ملی شما رجیستر نشده باشد.

لازم به ذکر است برای رجیستر کردن گوشی های دو سیم کارته داشتن ۲ شماره سریال اجباری میباشد، در غیر این صورت فقط مجوز استفاده از یک سیم کارت را خواهید داشت یا اصلا موفق به رجیستر کردن گوشی نخواهید شد.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر ۳ شماره سریال درج شده در هر ۳ محل (روی کارتن، پشت گوشی و شماره گیری ستاره مربع صفر شش مربع)، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شماره سریال واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شماره سریال، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

آموزش رجیستر گوشی :

روش اینترنتی:

۱) با مراجعه به آدرس (epl.irica.gov.ir) وارد سایت گمرک خواهید شد
در قسمت اول باید شماره سریال گوشی را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کرده و ادامه را انتخاب کنید.

نحوه رجیستری گوشی

اگر گوشی شما دوسیم کارته میباش، علامت + را انتخاب کنید و شماره سریال سیم کارت دوم را نیز وارد کنید.

بعد از بررسی شماره سریال توسط سیستم، اگر برند و مشخصات نمایش داده شده با برند و گوشی موبایل شما مطابقت دارد ادامه را انتخاب کنید تا به مرحله بعدی منتقل شوید.

نحوه رجیستری گوشی

۲) در این مرحله باید به دقت مشخصات گوشی موبایل اعم از نوع دستگاه، برند، مدل و مشخصات فنی گوشی را از لیست انتخاب کرده و وارد کنید.

نحوه رجیستری گوشی

نکته: اگر در این مرحله اطلاعات انتخابی شما با شماره سریال وارد شده مطابقت نداشته باشد، با در نظر گرفتن اینکه شما عوارض را هم پرداخت کرده باشید امکان رجیستری گوشی موبایل شما وجود نخواهد داشت،

پس با صبوری و دقت لازم این مرحله را انجام دهید.

۳) پس از انتخاب مشخصات به صفحه ی دیگری منتقل خواهید شد که در این قسمت باید تابعیت، شماره تلفن همراه، کد ملی و کد گذرنامه را وارد کنید.

نحوه رجیستری گوشی

نکته: حتما باید از سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه متعلق به مسافر استفاده شود.

۴) در مرحله بعد یک کد امنیتی به صورت پیام کوتاه برای شماره سیم کارت وارد شده ارسال خواهد شد، باید این کد را در سایت گمرک وارد کنید.

نحوه رجیستری گوشی

۵) بعد از وارد کردن اطلاعات، سامانه شماره سریال پرداخت و مبلغ حقوقی تعیین شده توسط سایت گمرک نمایش داده میشود.

۵-۱) بعد از بررسی مجدد اطلاعات در صورت صحیح بودن گزنیه پرداخت را انتخاب کنید، در غیر این صورت گزینه حذف را انتخاب کنید و مراحل فوق را مجددا انجام دهید.

نحوه رجیستری گوشی

۵-۲) بعد از انتخاب گزینه پرداخت باید درگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید، در قسمت بعد با وارد کردن اطلاعات کارت خود عملیات پرداخت را انجام دهید.

نحوه رجیستری گوشی

۵-۳) بعد از پرداخت عوارض پیغام موفقیت آمیز بودن پرداخت عوارض نمایش داده میشود.

نحوه رجیستری گوشی

نکته: حتما کد پیگیری داخلی و کد پیگیری بانکی را یادداشت نمایید تا در صورت لزوم با مشکل مواجه نشوید.

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه تکمیل فرایند را انتخاب کنید.

نحوه رجیستری گوشی در سامانه گمرک

۶) گزینه ارسال اطلاعات به سامانه همتا را انتخاب کنید:

نحوه رجیستری گوشی در سامانه گمرک

پس از انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره سیم کارت ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

نحوه رجیستری گوشی در سامانه گمرک

روش حضوری:

نحوه رجیستری گوشی در سامانه گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، گوشی موبایل خود را ارایه دهد و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید، لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اراعه دستگاه و پرداخت عوارض گمرک، برای مسافر مجوز گمرک صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شماره سریال دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

نکته:

با توجه به تغییرات اخیر در زمینه ثبت دستگاه مسافری و برقراری ارتباط برخط بین سامانه‌های گمرک و همتا، در صورتی که عوارض دستگاه خود را در گمرک پرداخت نموده‌اید اما هنوز دستگاه‌تان قانونی نشده و با پیگیری، متوجه می‌شوید که اطلاعات دستگاه‌تان از گمرک برای همتا ارسال نشده، نسبت به ثبت درخواست پیگیری در میز خدمت الکترونیک گمرک به آدرس help.irica.ir اقدام نمایید.

 

تغییرات:

برای راحتی کاربران در روند رجیستر گوشی، سامانه همتا، به سرورهای گمرک برای استعلام شماره سریال گوشی متصل شد، تا با مراجعه به سامانه همتا قابلیت ثبت گوشی وجود داشته باشد.

اگر در مورد نحوه رجیستری گوشی موبایل در ایران نیاز به اطلاعات بیشتر و جدیدتری داشتید می توانید با کارشناسان ما در “سلام تک” تماس بگیرید و اطلاعات کامل تر در مورد رجیستر کردن گوشی موبایل کسب کنید.

[/av_textblock]

[av_comments_list av_uid=’av-397p4c’]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه می خوانیم...

برای دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید

پیمایش به بالا