جستجو

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ؟ ( استعلام اصالت گوشی)

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ؟ سوالی مهم و اساسی که قبل از خرید گوشی تلفن همراه باید پاسخ آن را پیدا کنیم و از اصالت گوشی خریداری شده مطمئن شویم.

در حال حاضر تقریبا دو سال از شروع طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه می گذرد؛ این طرح توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از فروش گوشی های قاچاق اجرا شده و اگر گوشی به صورت غیر قانونی وارد کشور شود، بعد از ۱ ماه امکان استفاده از آن وجود ندارد به همین دلیل فهمیدن رجیستر شدن گوشی تلفن همراه خریداری شده، به دغدغه اصلی خریداران موبایل تبدیل شده است.

لازم به ذکر است، اگر خود شما شخصا قصد رجیستر کردن موبایلتان را دارید، میتوانید مقاله آموزش رجیستری گوشی در سامانه گمرک را مطالعه کنید.

برای شناسایی گوشی رجیستر شده و جلوگیری از مشکلات احتمالی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ؟

برای استعلام اصالت گوشی خریداری شده در قدم اول باید به سامانه همتا متصل شوید.

برای برقراری ارتباط با این سامانه از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

ارسال پیام کوتاه به شماره ۷۷۷۷

مراجعه به وب سایت www.hamta.ntsw.ir

گرفتن کد دستوری #۷۷۷۷*

استفاده از اپلیکیشن همتا

در این مقاله نحوه شناسایی گوشی رجیستر شده با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* آموزش داده می شود.

در قدم اول استعلام اصالت گوشی به این روش باید کد دستوری گفته شده را با یک سیمکارت دلخواه  شماره گیری کنید و سپس دکمه برقراری تماس را بزنید.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است

در این مرحله از شما خواسته می شود تا گزینه ای را انتخاب نمایید؛ شما باید گزینه ۱ (استعلام اصالت) را انتخاب کنید.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است

در این مرحله از شما خواسته می شود تا شناسه ۱۵ رقمی دستگاه (IMEI) را وارد کنید. لازم به ذکر است به تعداد اسلات موجود برای سیمکارت، شناسه وجود دارد یعنی برای گوشی های دو سیمکارته، دو شناسه ۱۵ رقمی وجود دارد. این شناسه ها معمولا پشت جعبه گوشی قرار دارند و نیازی نیست جعبه را باز کنید.

اگر شناسه گوشی را پیدا نمی کنید، می توانید کد دستوری #۰۶#*   را بگیرید. شناسه IMEI پشت باتری گوشی هم درج می شود.

۱۵ رقم را بدون فاصله یا علامت اضافی دیگری وارد کنید.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است

در مرحله چهارم باید صبر کنید تا پاسخ ارسال شناسه به صورت پیامک برایتان ارسال شود.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است

۸ پاسخ احتمالی ارسالی توسط سامانه همتا

بعد از ارسال شناسه ۱۵ رقمی، ممکن است یکی از ۸ پاسخ زیر برای شما ارسال شود:

پاسخ اول

ممکن است در پاسخ استعلام اصالت گوشی ذکر شود دستگاه غیر قانونی است :

اگر در جواب ارسال شناسه IMEI پیامکی با مضمون ” شناسه دستگاه  (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت” مشاهده کردید، به هیچ عنوان این گوشی را خریداری نکنید. این پیام به این معنا است که این شناسه غیر قانونی است و نمی توان آن را در سامانه همتا ثبت کرد، پس بعد از گذشت ۳۰ روز از اولین روشن شدن دستگاه، امکان استفاده از این گوشی در داخل کشور وجود ندارد.

پاسخ دوم

شناسه IMEI دستگاه قانونی است اما تلفن همراه نیست

ممکن است بعد از ارسال شناسه دستگاه در پاسخ استعلام اصالت پیامی با مضمون ” شناسه دستگاه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت شده است. در صورتی که دستگاه شما تلفن همراه می‌باشد از خرید آن خوداری نمایید” برای شما ارسال شود. این پیام به این معنی است که دستگاه مورد نظر هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و اگر این دستگاه تلفن همراه نیست می توانید با قرار دادن سیمکارت در دستگاه، از آن استفاده کنید.

توصیه اکید می شود اگر این پاسخ برای استعلام اصالت گوشی همراه ارسال شده، از خرید این دستگاه خودداری کنید، زیرا این نوع دستگاه ها بعد از مدتی توسط سامانه همتا قطع خواهند شد و امکان استفاده از آن ها وجود نخواهد داشت.

پاسخ سوم

یکی دیگر از پاسخ هایی که در جواب چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ممکن است از طریق سامانه همتا ارسال شود این است که: ” شناسه دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست” این پیامک یعنی دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده ولی اگر دستگاه گوشی همراه نیست می توانید با قرار دادن سیمکارت از آن استفاده کنید و شناسه آن را به عنوان شناسه قانونی ثبت نمایید.

اگر این پیام برای تلفن همراه ارسال شد، از خرید این دستگاه اکیدا خودداری کنید؛ زیرا در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهید شد و امکان استفاده از گوشی را نخواهید داشت.

 پاسخ چهارم

این دستگاه قبلا با یک سیمکارت روشن شده است

این پیامک به این معناست که گوشی حداقل یک بار از خدمات اپراتورهای تلفن همراه استفاده کرده، در نتیجه دستگاه آکبند نیست و نباید به عنوان دستگاه آکبند فروخته شود.

پاسخ پنجم

وارد کننده: به صورت مسافری

این پیام به این معناست گه گوشی برای استفاده شخصی وارد شده و نباید از آن استفاده تجاری کرد. این نوع گوشی ها خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند و توصیه می شود این نوع دستگاه ها را خریداری نکنید.


بیشتر بخوانید: هزینه رجیستر کردن گوشی مسافری


پاسخ ششم

وارد کننده: صرفا مناطق آزاد

این نوع دستگاه ها را فقط می توان در مناطق آزاد از آن ها استفاده کرد و در خارج از این مناطق بعد از مدتی سرویس دهی اپراتورها برای این دستگاه ها قطع خواهد شد.

پس توصیه می شود از خرید این گوشی های همراه خودداری کنید.

پاسخ هفتم

وارد شده با ارز دولتی

اگر در جواب استعلام شناسایی گوشی رجیستر شده پیامکی با مضمون وارد شده با ارز دولتی ارسال شده، یعنی وارد کننده این گوشی را با ارز دولتی وارد کرده و اگر قیمت دستگاه با توجه به نرخ ارز دولتی بیشتر است می توانید به سازمان تعزیرات و نهادهای نظارتی مربوطه شکایت کنید.

پاسخ هشتم

وارد کننده: شرکت X

اگر در پاسخ به این پرسش که ” چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ” و استعلام اصالت گوشی، پیامکی با مضمون نام شرکت وارد کننده برای شما ارسال شد، یعنی شرکت مربوطه به صورت قانونی دستگاه را وارد کرده و کد فعال سازی دستگاه به سامانه همتا اعلام شده است؛ در نتیجه هر گونه مشکل در زمینه نبودن کد فعال سازی، یکی نبودن شناسه ۱۵رقمی ذکر شده در پیامک فعال سازی با شناسه قابل مشاهده از طریق کد #۰۶#*  باید توسط خریدار با این شرکت در میان گذاشته شود.

در صورتی که برای شناسایی گوشی رجیستر شده نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری دارید می توانید با کارشناسان ما در سلام تک تماس گرفته و اطلاعات و راهنمایی های بیشتر را از آن ها بخواهید.

  • اپلیکیشن همتا را از کجا دانلود کنیم؟
  • چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ؟
  • انتقال مالکیت گوشی های رجیستر شده به چه صورت است؟
  • گوشی های مسافری را چگونه رجیستر کنیم؟
  • گوشی هایی که قبل از طرح رجیستری خریداری شده اند را باید در سامانه همتا ثبت کرد؟ برای فروش این گوشی ها انتقال مالکیت به چه صورت است؟

منبع: سامانه اطلاع رسانی همتا

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه بفهمیم گوشی رجیستر شده است ؟ ( استعلام اصالت گوشی)»

  1. سلام گوشی سامسونگ هفته قبل خریردم سریال وکد فعال سازی مال این گوشی نیس کارتن مال این نیست فروسنده میگه فردا فعال میشه بعدشم کاذتن وسریال ظرف یک هفته درست میشه میخواستم ببینم کارش قانونی هست ؟ ودوباره گوشی قطع نمیشه ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه می خوانیم...

برای دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید

پیمایش به بالا